Június végén az Európai Bizottság megosztotta előzetes megállapításait, miszerint a Meta "beleegyezel vagy fizetsz" modellje megsérti a digitális piacokról szóló jogszabályt. A Facebookot és Instagramot üzemeltető vállalat még tavaly vezette be előfizetési csomagjait, melyek elsősorban reklámmentességet biztosítanak.
Aki nem fizet elő valamelyik csomagra, annak bizony bele kellett egyeznie abba, hogy a Meta adatokat gyűjt a felhasználóról, melyeket marketing célokra használ fel. Ez az üzleti modell azonban nem tetszik az EU-nak, ezért korábban vizsgálatot indított a vállalat ellen. A Bizottság nyilatkozata azzal érvel, hogy a Meta nem teszi lehetővé a felhasználók számára, hogy olyan szolgáltatást válasszanak, amely kevesebb személyes adatot használ, de egyébként egyenértékű a "személyre szabott hirdetések" alapú szolgáltatással.
A Bizottság ezért felszólította Mark Zuckerberg vállalatát, hogy hozzon létre egy "egyenértékű alternatívát", amely nem igényel díjfizetést. Az EU szabályozó testületének 2025 márciusáig van ideje arra, hogy meghozzák a végső döntést a Meta bűnösségével kapcsolatban, és nagyjából ennyi ideje van a vállalatnak is, hogy lépéseket tegyen a DMA szabályok betartására. Természetesen a Meta minden vádat tagad, szerintük az előfizetői csomagjaik megfelelnek a jogszabályoknak.
Fotó: Dado Ruvic/REUTERS