A bevezetőben említett Acer ES3 az az eszköz, amit általában elképzel az ember, amikor egy "lakossági használatra" szánt elektromos rollerre gondol - tipikusan ez az, amire felpattanunk a városban, felvisszük a metróra magunkkak, majd leszállva tovább folytatjuk utunkat. Mostani tesztalanyunk azonban már egy másik kategória: az Acer ES5 leginkább egy olyan elektromos roller, amelyet túlnyomórészt a közösségi közlekedésben láthatunk: egy nagy(obb), masszívabb, robosztusabb közlekedési eszköz, nagyobb hatótávval, komolyabb közlekedésre.
Ez bizony nem csak a specifikációiban, de méreteiben is megmutatkozik, egy még összecsukott állapotban is komoly (118 X 49 X 55 cm) helyet foglaló kétkerekűről van szó, amelyet cipelni sem könnyű, hiszen 18 és fél kilós súlyával nem arra tervezték, hogy az ember a negyedikre rohangáljon vele, de méreteiben sem a metrós-villamosos verzióról beszélünk, hiszen minimum két ember helyét foglalja el egy szállítási eszközön. Kinyitva, használatra készen 118 X 49 X 124 centiméterre nőnek a dimenziók.
Persze nem is erre találták ki: ahogy feljebb említettem, leginkább a közössségi közlekedésben használt rollerekhez hasonlatos az ES5, aminek nem csak a taposólemeze nőtt jelentősen, de a kormány magasság is arra prognosztizálja, hogy hosszabb távot tudjunk megtenni vele kényelmesen és bizonságosan. Ebben a megnőtt (10 hüvelykes, vagyis 25 és fél centiméteres) kerekek is segítségünkre lesznek, amelyek egyébként sokkal jobban nyelik el az úthibákat, mint az előző, kisebb generáció. Az utazás alapvetően roppant kényelmes az eszközzel.
Márpedig utazni bőven tudunk vele: az általunk mért, nagyjából 50 kilométeres (gyári adat: 65 kilométer) hatótáv nem kevés, nagyon nem, ezzel már bizony komolyabb városnézést, vagy bármilyen szabadidős programot könnyedén be tudunk vállalni, az ES5 túllép tehát a városi minicirkáló kategórián, akár egész napra is tervezhetünk vele, töltés nélkül. A 15 Ah-s akkumulátor egyébként nagyjából 8 óra alatt tölt fel teljesen, így a napi használat után töltőre dugva másnap ismét teljesen menetkész egy nagyobb túrára.
A kormány magassága elsőre szokatlan lehet a kisebb kategóriából érkezőknek, de hamar megszokható és kényelmes, arról nem is beszélve, hogy mennyivel jobb ez a magasság a hátnak nem csak hosszú de rövid távon is, hiszen egyáltalán nem kell még kicsit sem görnyedni. A kormányon természetesen az első és hátsó fékkarok, a kezelőszervek és a kijelző, valamint a gázkar ls az index kapcsolók találhatók, egy szatyor-akasztó mellett.
Bizony, az ES5-ön vannak indexek, ami bár jól jön, de nyilván a kresz szabályai szerint azért ki is kell nyújtanunk a karunkat kanyarban a haladás irányába, ezzel pedig időnként a gázkart is el kell engednünk. A fellépő igencsak széles és ennek köszönhetően roppant kellemes rajta állni hosszabb távon is - ami annyira hosszú táv is lehet, hogy időnként elzsibbad a láb. A maximális terhelhetőség elméletileg 100 (van olyan hivatalos oldal ahol 120) kilogramm, de tény hogy - igazolhatom - utóbbit is röhögve kibírja, sőt többet is - gyakorlatilag két kisebb emberes is tud lenni, ha szükség van rá. De persze ilyet nem szabad, szóval engedjük is el.
A terhelés mértékével együtt csak emelkedőn felfelé tapasztalható némi lassulás, a normál úton simán hozza a maximálsira korlátozott 25 kilométer / órát, bármilyen körülmények között. A kerekek nagyon jól fogják a rollert, esős időben sem volt jelentősebb csúszkálás, nyilván ilyenkor az ember azért nem csinál kanyarban bedőlős menőzéseket, száraz talajon azonban bátran lehet huncutkodni.
De nem csak aszfalton nyújt kényelmes élményt a járgány, simán lehet vele menni terepen is - bizonyos mértékig persze - és homokban is elég jól szerepelt nálunk, de azért persze száz kiló fölött el lehet süllyeszteni. A füves, hepehupás terep, az erdőben ösvényen bóklászás egyáltalán nem okoz neki gondot, nyilván itt már a kormány rázkódása kicsit jobban érződik, mint sima úton.
A 36V/350W teljesítményű motor tehát jól megbírkózik a feladattal, az első elektromos és a hátsó tárcsafék pedig megfelelően képes megfogni a száguldó kis bestiát igény esetén. Elől és hátul is led lámpák biztosítják a láthatóságot és számunkra pedig a látványt, tapasztalatunk szerint viszonylag messziről láthatók már a fények. A maximális sebességet három fokozatban tudjuk állítani, lehet 6 km/h, 10km/h, valamint 25km/h. A kormányon található kijelzőn az aktuális állapot figyelemmel kísérhető, valamint minden lényeges opció állítható.
Az ES5 állapotát mobilalkalmazással is tudjuk követni, ehhez egész egyszerűen letölthetjük az appot, csatlakoztathatjuk bluetoothon és máris látjuk az akkumulátor állapotát és a fennmaradó energiaszintet is. Ebben az appban némi védelmet is kapunk, lezárható és feloldható vele a roller, de egy lopás ellen ez mit sem véd, szóval sok értelme nincs.
De hogy megemlítsük a negatívumokat is a nagy méret rengeteg előnyével szemben, nagyon fontos megjegyezni, hogy a robosztusság sajnos a hordozhatóság rovására megy. Az ES5 egész egyszerűen nagyon nagy a mindennapi "kapd fel és használd" életérzéshez, és ez nem csak a súlyában mutatkozik meg, hanem a tárolás és a hordozhatóság is fel lett áldozva a kényelem és a hatótáv oltárán.
Nálunk egyszerre két roller volt, amiket egy 24 négyzetméteres garázsban tároltunk egy mid SUV mellett. Minden egyes alkalommal ki kellett tolni őket, amikor be akartunk jutni a garázs hátsó részébe vagy használni akartuk az autót. És ez bizony igencsak macerás. Ahogy a hordozhatóság is, az említett SUV 514 literes csomagtartóval rendelkezik, amiben egész egyszerűen nem lehet hatákonyan szállítani a két rollert (márpedig a városnézés általában páros móka), de még egyet sem.
Ha sikerül valahogy betuszkolni őket, akkor semmi más nem fér be, ráadásul komolyabb fékezésnél legrosszabb esetben a nagy súly képes akár beszakítani is a hátsó ülések háttámláját is. Nyilván ez nem csak erre a rollerre jellemző, ebben a méretben és súlyban az összesre. Kéne már valami megoldást találni a hordozhatóságra, hogy ne csak a hátsó fertájra aggatva lehessen őket magunkkal vinni.
A nagy méret másik hátulütője, hogy például boltba menetelkor nem tudjuk magunkkal bevinni, mert elég kemény melő a cipelés, kint meg nem lehet hagyni, hiszen semmi nem védi, pillanatok alatt lenyúlnák. Így a bolt is kétemberes meló két rollerrel - a páros egyik tagja kint marad, míg a másik vásárol. Sajnos a küllő nélküli kerekek miatt még odaláncolni sem lehet sehová. Bár tény hogy a taposólapnál meg lehet láncolni, de akkor meg egy félméteres csörgős vasláncot kell magunkkal vinni állandóan.
Ha ez utóbbiakon képesek vagyunk átlépni, akkor egy nagyon hasznos, nagyon kényelmes közlekedési eszközt tudhatunk magunkénak, ha az Acer ES5 elektromos rollerbe fektetjük azt a nagyjából negyed millió forintot, amibe kerül. Bátran kijelenthetem, hogy nem csak a városban lesz kényelmes eszköz, de a terepen és a városok közötti közlekedésben is nagyon jó partner lesz, tulajdonképpen csak bicikiútra lesz szükségünk a használatához.
Jelenleg nem találtunk vásárolható verziót belőle itthon, a háttérben a készlethiány áll, külföldről beszerezhető azonban egy-egy példány ES5. Az Acer hazai képviseletének információi szerint egyelőre nem tudni, mikor érkezik belőle Magyarországra újabb szállítmány - ha egyáltalán érkezik. Ha valaki ilyen méretben, ilyen tulajdonságokkal keres elektromos rollert, nagyon megéri várni rá pár hetet, ha pedig nem jön, a környező országokban beszerezhető.