DJI Robomaster S1 teszt - ilyen egy harci tank a lakásodban

2020. május 08.
66.2611
WickedSick profilja, adatai
WickedSick
A DJI neve egyértelműen összefonódott a minőségi drónkínálattal, viszont ez nem mindig volt így. Eleinte, ráadásul főleg napjainkban egyre többször adnak ki a kis repülőktől független termékeket, kvázi kikacsintás jelleggel, a Robomaster S1 pedig valami olyan, ami teljesen más célzattal készült, mint mondjuk egy Spark vagy Mavic drón. Lényegében egy edukációs robotról van szó, amivel megannyi finomságot lehet gyakorolni, mi pedig heteken át nyúztuk, hogy megnézzük, mit is tud a gyakorlatban.


Emlékeztek még, amikor gyerekként mindenáron össze akartatok rakni egy robotot, azt a saját szátok íze szerint kalibrálgatni, hogy mondjuk akár odahozzon nektek egy tárgyat, táncoljon vagy egyéb dolgokat csináljon? Voltak a piacon ilyen készülékek, viszont túlzottan személyre szabni egyiket sem lehetett a Robomaster S1 előtt, pláne nem ilyen árcéduláért.

Az egész méretes harci szörnyeteget a többek között az USA-ban népszerű robotépítős versenyek hívták életre, és ez meg is látszik rajta. Ennek értelmében nem csak harcra való, de a programozás alapjait, annak logikáját is hivatott megtanítani.

Persze nem csak Amerika imádja a robotokat, ezért a DJI Kínában évek óta megrendezi a - ki gondolná - DJI RoboMaster AI Challenge versenyt, ahol mint minden ilyen versenyen, saját építésű robotokkal indulnak harcba a versenyzők. Mondhatjuk, hogy egy játék a Robomaster S1? Kis túlzással, de talán igen. És közben ez egy komoly dolog is, mert bizony a jövő mérnökeit láthatjuk versengeni ezzel a "kis" kütyüvel.

A DJI Robomaster S1 büszkén feszít a dzsindzsásban, de nem igazán oda való

A DJI Robomaster S1 büszkén feszít a dzsindzsásban, de nem igazán oda való


Borzasztóan túlmutat azokon a "robotokon", amiket a boltok polcain látsz. Amikor megérkezik hozzád a csomag, akkor szétszerelve találod meg a szerkezetet. Szó szerint, darabokban, még a csavarhúzót is magunk pattintjuk össze. Ezt követően a mi feladatunk természetesen, hogy összecsavarozzuk, összetákoljuk a karakteket, az ágyút (merthogy még az is van, erre később kitérünk) és az egyéb alkatrészeket. Ez a művelet nálunk 2 óra 37 percbe telt.

Igaz, mivel főként a fabrikálásban maximum kezdőket illetve az téma iránt érdeklődőket célozza a Robomaster S1, így nem lesz szükség forrasztgatni a komponenseket - szerencsére. Nyilván aki ilyen szintű kihívásra vágyik, az nem a Robomasterre fog ráugrani, hanem valami egyedi építésű szettre, a kezdők életét viszont abszolút megkönnyíti ennek a lépésnek a kihagyása.

107 alkatrész és 101 csavar vár rá, hogy összeállítsuk őket, ám ha ezzel megvagyunk, akkor utána jöhet a gyakorlás, majd a lakás minden tárgyának leigázása, majd az igazi móka: a programozás. Egy DJI által tervezett processzor ketyeg a gép szívében, amely gondoskodik a szenzorok és kamerák által felvett környezeti hatások feldolgozásáról, ez pedig egy újabb távlatot nyit a programozhatóságban.

Ezt a büszkén feszítő kis szörnyet szabadon programozhatjuk viszonylag egyszerűen

Ezt a büszkén feszítő kis szörnyet szabadon programozhatjuk viszonylag egyszerűen


A szenzorok egyébként alapesetben nincsenek a helyzet magaslatán, simán nekimegy robotunk a széknek, de ha úgy gondolja, a falon is megpróbál áthatolni, természetesen mérsékelt sikerrel. Persze, egy kis állítgatás után minden a helyére kerül és talán irányítani is megtanuljuk pár óra alatt, meg amúgy is, mókás amikor nyekken egyet.

Viszont még mielőtt nekiugranánk kódolni, mindenképp ejtsünk pár szót arról, hogy mit is tud összeállított állapotban a ketyere: leginkább egy harckocsi és egy ágyú hibridjeként lehetne leírni a masinát, aminél külön öröm, hogy nemcsak előre és hátra tud mozogni, de akár omnidirekcionálisan, tehát oldalazva is.

Na de mi a helyzet azzal az ágyúval? Veszélyes? Lebombázhatjuk vele a szomszédot, ha megállás nélkül hangoskodik a karantén idején? Ilyenről természetesen szó sincs, hiszen egy ártalmatlan kiegészítőről van szó, ami műanyag gyöngyöket vagy infrasugarat tud lőni, ez pedig ideális lehet, ha több Robomastert szeretnénk megütköztetni, mint egy arénában. Tulajdonképpen ez is lenne az igazi cél.

Az ágyú és a kamera adja a harci tank egyik alapját...

Az ágyú és a kamera adja a harci tank egyik alapját...


Maga a tüzelési erő is úgy lett optimalizálva, hogy még véletlenül se tudjunk kárt okozni embertársainkban. Az ágyú teljesen körbe tud forogni, némileg fel és le is tud "bólogatni", úgyhogy óriási poén tud lenni használat közben. Egyébiránt szinte a komplett gép műanyagból van, természetesen a kötelező fém, az aksi és a kábelek kivételével.

A tervezés során a DJI mérnökei nyugodtan elszállhattak súlyban, hiszen itt nem kell visszafogniuk magukat, mint egy repcsinél, ezáltal hiába műanyag a kialakítás, mégis kellően vaskos ahhoz, hogy strapabíró legyen.

A fedélzeten 31 szenzor található, amiket akár több ízben is felhasználhatunk más és más feladatra. Ezek értelemszerűen elengedhetetlenek ahhoz, hogy érzékeljék, ha infrasugárral meglövi egy Robomaster a másikat, viszont a pacifistább lelkületű embereknek pozitívum lehet, hogy ha kell, inkább a becsapódást, a környező tereptárgyakat és embereket érzékeli, ha úgy szeretnénk.

...az omnidirekcionális kerekek pedig a másikat

...az omnidirekcionális kerekek pedig a másikat


Maga a kamera egy 1080p-s megoldás, amivel akár élőképet is közvetíthetünk - ezzel együtt el is menthetünk - a telefonunkon vagy tabletünkön lévő DJI applikációra. Az irányítás egy dedikált alkalmazáson keresztül történik, amit Androidra és iOS-re egyaránt letölthetünk. Ennek a neve szimplán Robomaster, amibe belépve kapunk egy virtuális joystickot, rajta három üzemmóddal: szóló (önmagában irányítható a robot), harci mód (a gyakorláshoz és más Robomasterekkel való csatározáshoz), valamint a Lab opcióval (itt programozhatunk).

No de mi a helyzet a programozással? Két nyelv áll rendelkezésre: egyrészt a jóval egyszerűbbnek bizonyuló Scratch (ezzel már találkozhattunk a Tello hobbidrón esetében), ami a kezdőknek talán optimálisabb lehet majd, valamint a masszív tanulást igénylő Python nyelv. Utóbbiban az a jó, hogy ha a Robomaster kedvéért elsajátítunk egy-két érdekességet, akkor azt a tudást később más területeken is fel tudjuk használni, hiszen a Python korunk egyik legnépszerűbb programozási nyelve.

A Scratch azért is előnyös lehet kezdésnek, mert nem igazán kell különösebben bármit is gépelnünk, nemes egyszerűséggel egymásra dobáljuk a parancsokat, amiknek a megfelelő sorrendjéből kijöhet valamiféle érdekes kis művelet. Sokáig el lehet ezzel poénkodni, és kellően utat is nyit a Robomaster S1 további felhasználásába.

Lézerrel lövi le az ellenséges robotokat, az élőlények ellen kis golyókat használ. :D

Lézerrel lövi le az ellenséges robotokat, az élőlények ellen kis golyókat használ. :D


Főleg azoknak lesz nagyon ütős kis adalék ez, akik bele akarnak kezdeni a kódolás nagyüzemébe, de tartanak attól, hogy száraz és unalmas ez a téma. A Robomaster S1-gyel kellő mértékben el lehet bohóckodni, hogy ezt ne érezzük gondnak, később pedig gördülékenyebben mehet a szoftveres programozás. Sőt, azoknak a gyerekeknek, akik később informatikai pályán kívánnak továbbtanulni, egyenesen kötelező darab.

Valahol ebben a fajta univerzalitásban rejlik a Robomaster S1 varázsa: lehet vele szimplán bohóckodni, lövöldözni, ha nem szeretnénk mélyebben beleásni magunkat, vagy akár neki is ülhetünk kőkeményen kódolni, ha ez a része mozgatja a fantáziánkat. Konkrétan mindkét igénynek tökéletesen megfelel.

A DJI app biztosít egy kis alapot a programozás elkezdéséhez, hogy ne legyünk kapásból vakvágányon. Van egy mókás követésfunkció is a Robomaster S1-ben, amit aktiválva nekiáll egy kijelölt objektum vagy személy után menni, ez pedig egy kis kódolásos mókolással megbolondítva szörnyen kreatív végeredményben tud kiteljesedni.

Az irányítás és a felvételek applikáción keresztül vezérelhetők

Az irányítás és a felvételek applikáción keresztül vezérelhetők


Elméletileg 35 perces akkumulátoridővel rendelkezik a robot, de nálunk volt, hogy ennél tovább is húzta. Erről nehéz lenne eldönteni, hogy mennyire jó vagy rossz, mivel az igény válogatja ezt is. Ha csak időt tölteni szeretnél azzal, hogy körözöl a robottal, lövöldözöl vele, netán egy másik Robomaster készülékkel ütközöl meg, akkor igen, kevés lesz. Sőt, nagyon kevés, és illúzióromboló, hogy félóránként le kell állni - így marad a plusz aksi beszerzése, ami bizony 30 ezer forint feletti plusz kiadás.

Viszont ha a programozás aspektusból közelítjük meg a témát, akkor abszolút korrekt ez a szám, hiszen egy rövid kódolás, egy rövid próbateszt, majd vissza a kódoláshoz, ha lecsekkoltuk, működik-e a programozott sorunk. Persze joggal felmerülhet a kérdés: mi mindenre lehet megtanítani a rendszert?

Mondanánk, hogy a képzelet szab csak határt ennek, de ez túlzás lenne. Főként a "vizuális ingerekre" való reakciókat tudjuk programozni, mozgásokra tudjuk "beidomítani", de akár még egy dallam lejátszására is van lehetőségünk a megfelelő sorokkal, de igen vicces tud lenni, amikor a családtag mögé odaosonva a felmondott szöveget visszamondja a robot. Nálunk bánta néhány tányér a konyhában. Ezen felül a kreativitásunkon is sok múlik, úgyhogy tessék csak próbálkozni!

Harci módba kapcsolva agresszívvé válik és bevörösödik

Harci módba kapcsolva agresszívvé válik és bevörösödik


A fentiekből talán már kiderült, hogy a Robomaster S1 beltéri használatra, lakásba, arénába, csarnokokba lett tervezve, a lényeg hogy sík legyen a terep. Na nem mintha az eszköz maga nem bírná a kiképzést terepen, egész egyszerűen a kerekek nem kültérre valók, mert az egyenetlen. Ennek ellenére mi többször kivittük a kertbe, hogy kellően összesározzuk, mielőtt visszaadjuk. Megbirkózott a fűvel, de nem szerette, a mozgás esetlen és sokszor koordinálhatatlan. A betonon viszont elemében volt ismét!

Mi egész egyszerűen imádtuk a DJI Robomaster S1-et, nehéz szívvel adtuk vissza a forgalmazónak, de már benyújtottuk az igényünket egy újabb lehetőségre, amikor két Robomasterrel fogunk harcot vívni, mert az lesz az igazi móka. Az aksiidő lehetne egy kicsit jobb, az ára egy kicsit kedvezőbb, de összességében nem lehet komoly panaszunk az eszközre.

Már egész kis kortól (10 év fölött simán) de leginkább a fiatal, programozás iránt érdeklődők számára kiváló ugrópad lesz ez a komolyabb szintek felé. Meg persze mindenki másnak, aki egy kicsit is szeret játszani még felnőttként is.

A Robomaster S1-et a forgalmazó Duplitec Kft és a Play 24/7 webshop adta nekünk kölcsön, ahol a DJI Robomaster S1 be is szerezhető 199.900 forintért!
 
  • Funkciók
    9
  • Ár/érték
    7
  • Használhatóság
    9
  • Funkcionalitás
    8

Megvételre ajánlott

83%
9 hozzászólás

betyár

6 hónapja, 5 napja

Komoly ára van. Amúgy itthon vannak versenyek?

válasz erre

Tommy

6 hónapja, 6 napja

Rohadt jó kütyü, be tudja hozni az újságot is?

válasz erre

Harder

6 hónapja, 6 napja

Whoááááááá de ****a cucc!!!!

válasz erre

Ronalddo

6 hónapja, 6 napja

Jobban tetszik, mint eddig bármelyik drónjuk! Hatalmas kütyü, nálam instant buy a következő hónapban.

válasz erre

Mordorer

6 hónapja, 6 napja

Nem olcsó játék, és ha lenne sem biztos hogy oda merném adni a gyerekemnek. De nekem nagyon kéne, ha legalább pár ismerősöm lenne, akivel össze tudunk jönni csatákra. Volt az a Star Wars drón (emlékszik valaki rá, nem ugrik be?), az is azért halt meg mert nem volt közösség körülötte...

Viszont a programozás megtanulása ilyen módon szerintem óriási ötlet!

válasz erre

Direktor

6 hónapja, 1 hete

Nem aprózták el az árát, de nagyon kipróbálnám, igen komoly robotnak tűnik!

válasz erre

Levi87

6 hónapja, 1 hete

De aranyos kis cucc bakker!

válasz erre

Kisfaludy82

6 hónapja, 1 hete

Brutál jó kis cuccnak tűnik de amíg nincs kivel csatázni, nálam kimarad sajna.

válasz erre

Porthos

6 hónapja, 1 hete

Baromi komoly kis szerkezet! Remélem lesz rá valami akció mert most ez nem fér a büdzsémbe pedig KELL!!!!

válasz erre

új kommentek

legutóbbi hozzászólások
 

Közösségi felületeink