A nagyvárosokban élőket világszerte veszélyezteti a levegőszennyezettség, egyes becslések szerint évente mintegy hétmillió korai halálesethez kapcsolódik, és mindeddig főleg a dízel autókból származó kipufogógázt okolták emiatt, de egy friss tanulmány szerint a fékpor veszélyesebb lehet.
A fékek, fékbetétek és gumiabroncsok kopása során keletkező por, az úgynevezett "nem kipufogógáz-kibocsátás" ma már a közúti közlekedésből származó kibocsátás fő típusa, amely Európa számos országában meghaladja a kipufogógáz-kibocsátást. Ezek közül gyakran a fékpor a fő tényező, de még nem szabályozzák, ugyanis sokkal kevésbé ismertek ennek a szennyeződésnek a lehetséges egészségügyi hatásai.
A Southamptoni Egyetem kutatói ezért laboratóriumban sejteket növesztettek, hogy utánozni tudják a tüdő nyálkahártyáját, és ezeket a sejteket fékpornak és dízel kipufogópornak is kitették. A fékpor szignifikánsan károsabbnak bizonyult ezekre a sejtekre a különböző mérések során, amelyek összefüggésbe hozhatók olyan tüdőbetegségekkel, mint a rák és az asztma. A kutatók még azt is megvizsgálták, hogy mi történik akkor, ha a fékporból egy-egy anyagot eltávolítanak. Kiderült, hogy ha a rézt eltávolítják, az csökkentette a káros hatásokat.
A fékbetétek korábban azbesztszálakat tartalmaztak a túlmelegedés ellen, de 1999-ben betiltották az azbesztet. Ennek eredményeként az autóipar új fékbetéteket tervezett, beleértve a nem azbeszt szerves (NAO) betéteket, amelyeket manapság gyakran használnak a járművekben. A tudósok szerint érdemes lenne új anyagokat használni a fékbetétek esetében, hogy csökkentsék a káros fékpor kibocsátást.