BUILD 2016: Keynote összefoglaló

2016. március 31.
8891
Figyelem! Ez a hír már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Figyelem! Ez a hír a régi androgeek rendszerből lett átmentve, ezért képek és szövegformázások hiányozhatnak belőle!
Hanziness profilja, adatai
Hanziness
A Microsoft az idei BUILD-en megmutatta, hogy mennyivel nyitottabbá vált, és hogy mik az elképzelései a Windows 10 jövőjéről.

Idén is lezajlott a BUILD Keynote-ja és megláthattuk a Windows újításait, illetve a Microsoft újításait, ugyanis nem csak a Windowsról volt szó: szó volt mesterséges intelligenciáról, az XBoxról, holoportációról és sok másról.

Ez a cikk egy rövidebb, vázlatpontos összefoglaló lesz a bejelentett újításokról. Néhány részletesebb kifejtéssel még jelentkezünk.

 

https://www.youtube.com/watch?v=O4XHCg1NxzM
WINDOWS
Bejelentették a Windows Anniversary Update-et (éves frissítés), ami elsősorban a Windows 10-ben bemutatott újításokat (amelyek nem mindenki számára érhetők el - pl. Windows Hello, Cortana) fejleszti tovább.

A Windows Hello használható lesz az Edge-ben weboldalakra való bejelentkezéshez.
Kapunk egy új "platformot", a Windows Inket, ami alkalmazásokba egyszerűen beilleszthető, rajzolásra fókuszált funkciókat hoz: bárhol elhelyezhetünk az alkalmazásunkban egy tollat, radírt és vonalzót - ezt az új Office, valamint az új Sketchpad alkalmazások is használják. A Sticky Notes-ba is írhatunk tollal, Cortana felismeri a kézírásunkból az időpontokat, helyszíneket és felveszi őket a naptárunkba. Kapunk egy műveletközponthoz hasonló menüt (Ink Workspace), ami tartalmazza a legutóbbi rajzolásra használt alkalmazásainkat, sőt, javaslatokat is ad ilyenekre.
Az XBoxon ez a frissítés lehetővé teszi az Univerzális Windows Alkalmazások futtatását és fejlesztését
Az UWP kap néhány hasznos fejlesztést: hardveresen (GPU) támogatott, 60 másodpercenkénti képkockán futó hatások, mint az elmosódás, grafikonokon kijelölés stb. Ezek szabadon (és egyszerűen) beépíthetők az alkalmazásokba. Összesen több, mint 1000 új API került be az Univerzális Windows Platformba. Ehhez kiadták a Visual Studio 2015 Update 2-t.
Cortana még több dologra képes, sokkal jobban felismeri a felhasználó környezetében lévő dolgokat, beépül a Skype-ba is. A lezáróképernyőn is megkérhetjük, hogy játsszon le nekünk valamilyen zenét, vagy keressen meg valamit.

 

https://youtu.be/exUZ09Zm1_4
(WEB)FEJLESZTÉS
Itt találkoztunk talán az évtized bejelentésével (második listapont), valamint láthattunk néhány újítást a webalkalmazások terén.

"Hosted Web App": lényegében egy weboldal, ami alkalmazásként működik és hozzáfér a Windows 10 funkcióihoz (élő csempe, interaktív értesítések stb.). Egy weboldal könnyen átalakítható egy ilyen alkalmazássá.
BASH Shell Windowson! Ez teljesen natív, tehát nem virtuális géppel fut, hanem a Windows 10 beágyazott Linux alrendszerén keresztül működik. Mindent lehet benne használni, amit linuxon bashban: még emacs-ot is!
Új WinRT API-k
Desktop App Converter: egy olyan program, ami a hagyományos asztali (Win32) alkalmazásokat konvertálja át UWP alkalmazássá. Az eredeti kódhoz hozzá sem kell érni (a megírandó pluszkód az élő csempe, interaktív értesítések és hasonlók igénybevételéhez kell, de lényegében opcionális). Ez telepítőcsomagokkal is működni fog, valamint demonstrálásképpen bemutatták az Age of Empires 2 HD konvertált verzióját, sőt, a Witcher 3-at is át tudták alakítani egy UWP alkalmazássá.
Xamarin: a Microsoft által felvásárolt fejlesztői eszközcsomag segítségével egy közös C# kódot lehet írni Windowsra, Androidra és iOS-re, amihez külön-külön tudunk platform-specifikus grafikus felületet készíteni. Ez Visual Studion belül is működik, ami annyival kiegészült, hogy nem kell hozzá külön tervezőket letölteni, ugyanis a Visual Studion belül van Windows Mobile és Android emulátor és felülettervező, valamint iOS-hez felülettervező.

 

https://youtu.be/bQwmN48b3fo

https://youtu.be/c4cXG8zu61Y
JÁTÉK ÉS HOLOGRAFIKA
Az UWP játékokhoz a nyáron érkezik a GSYNC és VSYNC támogatás, sőt, az overlayeket (mint a steam overlayt) és a modolást is támogatni fogják majd a játékok. Az XBox kap UWP-támogatást, Cortanát, rendes beszédfelismerést, fejlesztői módot hibakereséshez, egyesített Áruházat a Windows 10-zel (ami kibővül Bundle-ökkel és sok játékokhoz kapcsolódó funkcióval), háttérzene lejátszást és több, sokak által kért funkciót.

A DirectX 12 az eddigi leggyorsabb adoptációval büszkélkedhet, láthattuk a Forza Motorsport 6: Apex bemutatóját, ami a fejlesztők szerint képes lesz 4K-ban 60 másodpercenkénti képkockával futni (az új technológiának köszönhetően).

Holografika: elkezdték kiküldeni az első HoloLens fejlesztői csomagokat. A HoloLens emulátorral a headset nélkül kipróbálhatjuk alkalmazásunkat. Láthattunk egy nagyon menő orvosi bemutatót arról, hogy orvostanhallgatók hogyan használják a HoloLenset, valamint hogy hogyan lehet a HoloLens segítségével "holoportálni", azaz úgy részt venni egy beszélgetésben, hogy ott sem vagyunk.

https://www.youtube.com/watch?v=R2mC-NUAmMk
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA (TÁRSALGÁS, MINT NYELV)
A Microsoft bemutatta, hogy mennyire előrehaladott a jelenlegi természetes nyelvfelismerő és kommunikációs technológiája: ennek köszönhetően Cortana sokkal többre képes, és a Skype-ba is be lesz integrálva. Ez egy újabb irány, amiben a Microsoft előretör és nagyon kíváncsiak vagyunk, hogy mennyire válnak valóssá vízióik ezen a téren.

Cortana a Skype-beszélgetésekben felismer majd dolgokat (időpontok, helyszínek) és segít lebeszélni találkozókat (megnézi, hogy mikor érünk rá, ha kell, átmozgatja a többi lebeszélt találkozót, ha a megbeszélt találkozó ebédidőben van, akkor javaslatokat ad arra, hogy hol lehet ebédelni stb.).

Megjelennek majd a Skype Video Botok, amikkel mindannyian beszélgethetünk majd. Szerepük Cortanahoz és Tayhez hasonló lesz: felvidíthatnak, segíthetnek pizzát rendelni, asztalt foglalni egy étteremben és hasonlók. Ehhez a Microsoft kiadta a Skype Bot SDK-t, amivel minden fejlesztő készíthet magának botokat.

A Skype HoloLensen keresztül is működik, méghozzá úgy, hogy a másik fél rajzolhat a mi HoloLens-ünkre Skype-on keresztül, így például a család távolról segíthet ötleteket gyűjteni a ház berendezéséhez.

Bot Framework: ez lényegében a Skype Botok "általánosabb" változata. Ezek a botok képesek gépi tanulásra és beágyazhatók weboldalakra, így például egy pizzéria oldalán egy kis csevegő ablakban megkérhetjük a botot, hogy adjon le egy rendelést, és ő megteszi (természetesen mindezt természetes nyelven, azaz mondhatjuk, hogy "Kérek két nagy sonkás pizzát"). A fejlesztők beállíthatják, hogy mit képes értelmezni, valamint segíthetnek neki tanulni. A Microsoft ehhez egy rakás mesterséges intelligenciához köthető API-t is ad, köztük számítógépes látáshoz, érzelmekhez, beszédhez és kereséshez kötődőeket.

 

https://youtu.be/4q7wXsObWSU
ÖSSZEGZÉS
Nos, ahogy a fentiekből láthattuk, a tegnapi Keynote egy kicsit más volt, mint a korábbi évek BUILD-jei. Most nem azt láttuk, hogy ez és ez az új funkció a Windows 10-ben, hanem hogy milyen új technológiákat és lehetőségeket ad a Microsoft a fejlesztők kezébe. A bash shell valószínűleg sok fejlesztőnek tetszeni fog, az asztali alkalmazás konvertáló pedig előrejelzi, hogy a Microsoft is egy kicsit szeretné zártabbá tenni a rendszert, méghozzá úgy, hogy az alkalmazásokat egy központi áruházból lehessen beszerezni, ami nem csak egyszerűbb, de sokkal biztonságosabb is. Persze ellenérvei mindenkinek vannak - hogy mi sül ki belőle, azt később meglátjuk. Mostantól XBoxra is fejleszthetünk Univerzális Windows Alkalmazásokat, ami egy remek dolog, hiszen így mostantól lényegében nem lesz külön Windows 10 és XBox, mostantól csak egy Windows 10 lesz, ami mindenen fut (így a HoloLensen is). Lesznek botjaink is, akikkel beszélgethetünk és akik elintézik számunkra a rendeléseket, foglalásokat.

Mi van a Windows 10 Mobile-lal?

A Microsoft a BUILD Keynote-ján egy szót sem ejtett róla, most pedig azt mondták, hogy idén nem a mobil lesz a fő területük (tudják, hogy a mobillal nem érhető el túl sok felhasználó). Fontos megjegyezni, hogy ez nem azt jelenti, hogy otthagyták a Windows 10 Mobile-t (ez továbbra is egy fontos része az UWP stratégiának), de nem kell meglepődni, ha idén nem látunk túl sok lenyűgöző mobilos újítást. A Windows Anniversary Update persze a Windows Mobile-ra is vonatkozik és többek közt XBox kontroller támogatást is hoz a Continuumhoz. A konferencián megerősítették, hogy sok univerzális alkalmazás (köztük a Facebook univerzális alkalmazásai, sőt, még az Audience Network SDK-ja is) megjelenik Windowsra.

 
nincs még hozzászólás