A forgatókönyvírói szakma nemcsak, hogy roppant nemes munka, de elengedhetetlen is egy film elkészültéhez. Minden mozi alapját a szkript adja, a papírra vetett, megformázott, beütemezett sztori és dialógusok, amit aztán a rendező a saját víziója szerint formál, ha nem a sajátja. Ebből fakadóan nyilván csak úgy, mint a rendezők között, úgy az írók esetében is rengetegen vannak, akiknek olyan jellegzetes stílusuk van, amivel rajta hagyják a kézlenyomatukat a műveken, és még ha nem is az illető rendezi a saját könyvét, mégis átjön a párbeszédekből vagy a sztoriban alkalmazott megoldásokból, hogy az kinek a munkája.
Számtalan ilyet tudunk, elég csak Aaron Sorkinra (Steve Jobs), a Coen-fivérekre (A nagy Lebowski, Fargo), Quentin Tarantinóra (Ponyvaregény, Becstelen Brigantyk), vagy éppenséggel Christopher Nolanre (Eredet, Csillagok között) gondolni. Ha tőlük látunk a vásznon egy alkotást, ami az ő tollukból származik, de nem feltétlenül ők maguk vezényelték le a film megvalósulását, akkor is érezzük, hogy valamilyen formában közük volt hozzá.
Na de mi van akkor, amikor van egy jól ismert név a szakmában, aki valóban több populáris filmhez is adta már a nevét, és mégis konkrétan semmit nem tudunk róla elmondani? Hölgyeim és uraim, következzék a Skip Woods-ügy, avagy a forgatókönyvíró, aki nem létezik.
Eme kis rövid bevezető után könnyedén rá lehetne sütni, hogy szimplán hatásvadászat, azonban a legkisebb mértékben sem túloztam azzal, hogy semmit nem tudni róla. Skip Woods nevéhez fűződnek olyan filmek forgatókönyveinek elkészülése, mint az Egy nehéz nap, a Kardhal, a Die Hard 5, az X-Men kezdetek: Farkas, a Hitman-filmek, a 2010-es A szupercsapat és a Schwarzeneggeres Szabotázs, ezekből pedig jól láthatjuk, hogy nem kispályás az úriember, hiszen ezek a filmek habár nem is a mozgókép-művészet magasiskolái (sőt...), de ismertek és a popkultúra részei többnyire.
Engedjétek meg, hogy kifejtsem, hogy mégis hogyan értettem azt, hogy nem tudni róla semmit. Mindössze egy rövidke keresést követően máris az arcunkba dobja a böngésző a találatokat, és egy szkriptírónál mindig javallott először az IMDB-s profiljára vonulni, hogy egy-két csemegének is betudható információt meg tudjunk róla. Ekkor még semmi gyanús nem merül fel: egy amerikai állampolgárként van feltüntetve, aki Texasban él.
Akkor ha az IMDB-n nem találunk semmi furcsát, akkor mégis hol kezdődnek a gondok? Bár már alapvetően az IMDB profilján is furcsa, hogy egy ilyen neves filmekhez nevét adó írónál nem bukkan fel legalább egy fotó, de az igazi arconcsapás csak egy Google keresést követően jön: ha Skip Woodsra rákeresünk, Mickey Rourke fotóját dobja be mellé a rendszer.
Betudhatnánk egyszerű Google hibának, de túl sok aspektus összecseng ahhoz, hogy ennyivel le lehessen tudni. Konkrétan bármennyit kutakodunk, akármilyen fórumokat és weboldalakat túrunk fel, egy árva képet sem fogunk találni Skip Woodsról. Ez főleg annak fényében roppant hátborzongató, hogy konkrétan a szóban forgó úriember már rendezett is filmet, az Egy nehéz napot, amiben például többek között maga Mickey Rourke és Aaron Eckhart is szerepelt, ergo kint volt a forgatáson, és mégsem készült róla egyetlen pillanatkép sem.
Amennyiben azt hinnénk, hogy ez az egész furcsább már nem is lehetne, érkezik az újabb meglepő tény, miszerint az interneten gyakorlatilag senki nem foglalkozik ezzel a témával, holott egy valóban ismert íróról van szó. Mindössze egy videó található meg a YouTube-on, ami azt állítja, hogy Skip Woods egy nem létező személyiség (ám még erre a feltöltésre is alig pár száz megtekintés és egy-két komment jött), illetve egy, a Hitman: A 47-es ügynökhöz készült külföldi kritika kérdőjelezi meg az ő kilétét, de épphogy csak felszínesen.
Ezeken kívül minden egyes portál úgy publikál Skip Woodsról, mintha egy élő-lélegző ember lenne, és senkinek a fejében meg sem fordul, hogy itt valami nincs rendjén, vagy legalábbis nem firtatják.
Mi lehet a magyarázat akkor erre az egészre? Van pár kézenfekvő teóriánk erre az egész ügynek a megoldására. Egyrészt, ami talán a legevidensebb opció, hogy Mickey Rourke írói alteregója Skip Woods. Nem lenne újfajta gyakorlat, láttunk már korábban is hasonló megmozdulást, miszerint művészek álnéven publikálnak, és mivel az Egy nehéz nap stábjában ott virít maga Rourke, így nem kizárt, hogy abban a filmben saját magát is rendezte, és esetlegesen csak és kizárólag olyan embereket volt hajlandó befogadni a stábba, akikben korábbi ismeretség révén megbízott, hogy nem adják ki majd a világnak, hogy ő maga Skip Woods.
Bár erre van a legnagyobb valószínűség, mégis egy kicsit megbukik ez a teória, hogy szinte elképzelhetetlen egy ekkora stábnál, hogy tényleg mindenki titokban tartsa ezt az információt, holott már egy több mint 10 éves filmről beszélünk, és mégsem járt el senkinek a szája.
A következő a sorban, hogy Skip Woods egy, a stúdiók által kiagyalt karakter, akivel eladják a filmjeiket. Erre is láttunk már előzőleg precedenst, elég csak a nagy Sony-botrányra gondolni, amikor is megalkották a fiktív kritikus, David Manning figuráját, majd az ő pozitív töltetű véleményeivel adták el a saját filmjeiket.
Egyértelműen vannak előnyei ennek a húzásnak, hiszen ha Skip Woods egy jól bejáratott fiktív hollywoodi szereplő, akinek a bőrébe bármilyen kisstílű rendező/író belebújhat, azzal garantáltan eljut a film híre több emberhez is, hiszen "ezt az írta, aki a Die Hard 5-t és azt az X-men filmet is!"... Megszokott Hollywoodban a szellemírói szakma, miszerint neves írók dolgoznak be bizonyos forgatókönyvekbe, majd végül nem tüntetik fel a stáblistán a nevüket, így erre akár még ráció is lehetne.
Azonban mint az előző gondolatmenetnek, úgy ennek is van egy elég súlyos buktatója, miszerint nem egy konkrét stúdióhoz tartozó filmeken dolgozott Skip Woods. Bár több ízben is ügyködött a 20th Century Fox projektjein, találunk nála mindenféle egyéb stúdiónál lévő filmhez kapcsolódó kreditet, azt pedig nehezen tartjuk elképzelhetőnek, hogy a Fox, a Universal és társaik ide-oda passzolgatnának egy ilyen karaktert.
Benne van a pakliban természetesen, hogy Woods egy valóban létező egyén, csak egész egyszerűen kerüli a felhajtást, ellenben valljuk be, az imént részletezett információk fényében erre lényegében alig van esély. Ami a legbizarrabb az egészben, az tényleg az, hogy senki nem vonja kérdőre az ő létezését, vagy ha esetleg mégis megteszi, az elkerüli a tömegeket, és alig pár emberhez jut el a véleménye.
Elviekben 49 éves most Skip Woods, az első író/rendezői jegyzése pedig 98-as, ami azt jelenti, hogy elviekben 28 évesen ejtette meg az első munkáját. Ha ennyi idő alatt nem derült fény erre az egészre (holott minden adott lenne rá, hiszen Woods neve egyre ismertebb, főleg hogy most ő írja a Kane & Lynch c. videojáték adaptációját is), akkor végül ez egy megoldatlan rejtély marad.
Hogy én melyik alternatíva mellett tenném le a voksom? Mickey Rourke alteregójaként tűnik a leglogikusabbnak és a legmegmagyarázhatóbbnak ez az egész jelenség. Az viszont tény, hogy egy szörnyen izgalmas téma ez, amivel bőven megéri foglalkozni egy cikk erejéig, és remélhetőleg a jövőben csurran-cseppen némi adalék eme érdekes és bizarr fenomén kapcsán.