Silent Hill f játékteszt

2025. október 19.
63.0221
iPet profilja, adatai
iPet
Az ember azt hinné, hogy ha egy új Silent Hill érkezik, akkor újra a nyirkos, rozsdás amerikai kisvárosba térünk vissza, ahol a levegő sűrűbb, mint a benzinkúti hot-dog mustárja. A Konami viszont azt mondta: "Fogd a kabátod, megyünk Japánba." És így született meg a Silent Hill f, a sorozat legkülönösebb, legmerészebb, és talán legmegosztóbb fejezete. Mert hiába a régi cím, hiába a lelki trauma, ez a játék más. És aki nem tudja elengedni az amerikai kisvárosi nyomor ikonikus atmoszféráját, az bizony itt el fog veszni a szirmok között. Szó szerint.
 


A játék az 1960-as évek Japánjában játszódik, egy fiktív, Ebisugaoka nevű kisvárosban, ahol látszólag minden a békés vidéki idillről szól: kimonók, cseresznyevirág, kedves iskoláslányok - aztán hirtelen beindul a rothadás, és az egész város szó szerint virágba borul. Csakhogy nem a romantikus értelemben. A sztori középpontjában egy középiskolás lány, Shimizu Hinako áll, aki valahol félúton van a traumatikus bántalmazott tinédzser és a végzet asszonya között - és ahogy az lenni szokott Silent Hillben, az ő személyes pokla válik a világ poklává is.

A történet lassan indul, de ahogy a gombák és a parazita virágok szétterjednek, a sztori is egyre jobban kibomlik. A japán folklór itt nem díszlet, hanem szerves része a cselekménynek: a "hanae" (virágosodás) motívuma, a szellemi tisztulás és az önfeláldozás témái mélyen áthatják a karaktereket. Közben ott a klasszikus Silent Hill-dilemma is: mennyi mindent képes eltorzítani az emberi bűntudat? Csak itt most nem rozsda és vérfolt formájában, hanem virágszirmok és gombafonalak alakjában kapjuk az arcunkba a választ. És ez egyszerre gyönyörű és undorító, amitől az egész játék valahogy zsigerien kényelmetlen.

Nahát, milyen békés még itt minden!

Nahát, milyen békés még itt minden!


A Silent Hill f nem akar jumpscare-ekkel ijesztgetni. Ez nem az a típus. Itt a horror nem rád ugrik, hanem szépen, lassan a bőröd alá kúszik, mint valami apró spóra, amit belélegeztél. A zene és a hangdizájn ebben kulcsszerepet játszik: finom, disszonáns dallamok, távoli nyikorgás, egy-egy sikoly, ami mintha a saját fejedben szólna. Yamaoka Akira ezúttal csak tanácsadóként tért vissza, de az öröksége átüt: a hangtér egyszerre melankolikus és beteges, pont, mint maga a város.

A látványvilág meglepően jó: PS5-ön (ezen teszteltük) és PC-n is stabil, részletes, a textúrák és a világítás rendben vannak, sőt, néhol kifejezetten szép. A virágos horror esztétika - amit elsőre nehéz komolyan venni - a játék előrehaladtával egyre bizarrabb és hátborzongatóbb lesz. Ahogy a falakról szirmok nőnek, a karakterekből virágok törnek elő, és minden élő dolog lassan egy groteszk, vegetatív masszává olvad, az valahol gyomorforgató, valahol gyönyörű. Mint egy David Lynch-film, amit egy japán botanikus írt LSD-n.

Ahol viszont az egész konstrukció kicsit megroppan, az a játékmenet. A Silent Hill f próbál egyensúlyozni az akció és a pszichológiai horror között, de a harcrendszer, nos, az valahol a kettő között esik szét. Van stamina, ami persze elfogy, fegyverek, amik eltörnek, és counterezni is lehet, csak épp egyik sem működik igazán jól.

Oké, oké, na dzsesszelj ide hogy lecsapjalak

Oké, oké, na dzsesszelj ide hogy lecsapjalak


A mozdulatok lomha érzésűek, a találatoknak nincs súlya, és gyakran nem tudod eldönteni, hogy most te bénáztál, vagy a játék. Az ellenfelek viszont brutálisak: groteszk, eltorzult humanoidok, amiket mintha egy virágbolt és egy húsfeldolgozó ütközéséből raktak volna össze.

És bár a dizájn fantasztikus, a velük való összecsapás inkább bosszantó, mint félelmetes. Az ember óhatatlanul azt érzi, hogy a harcot muszájból tették bele, mintha valaki a fejlesztőknél azt mondta volna: "Kell bele gameplay is, nem nézheti mindenki végig a virágos depressziót." Pedig, ha ez egy tisztán narratív horror lenne, valószínűleg sokkal jobban működne. Így viszont a játékmenet folyton megtöri az atmoszférát, és elvesz a drámából.

Ha már a technikánál tartunk: a játék meglepően stabil. Nincsenek fagyások, nincsenek bugok, és még az FPS is tartja magát a káosz közepette. A vizuális stílus, a karakteranimációk és a megvilágítások mind-mind hozzák a modern szintet, de ez nem a látványról szól. Ez a hangulatról szól. És ebből a Silent Hill f jelesre vizsgázik. Minden pillanatában ott van valami megmagyarázhatatlan feszültség.

Itt biztos nem főellenség jön

Itt biztos nem főellenség jön


Nem az a félelem, amitől felsikítasz, hanem amitől egyre mélyebbre csúszol a saját fejedben. A játék folyamatosan kérdez, csak épp a válaszokat tőled várja. És ez klasszikus Silent Hill-terep: a bűntudat, az önutálat és a megváltás furcsa hármasa. Csak itt mindez japánul suttog a füledbe.

És ez a lényeg: a Silent Hill f nem a sorozat régi stílusát viszi tovább. Ez egy másik irány, másik kontinens, másik lélek. Aki a régi, amerikai, rozsdás lakótelepek és ködbe vesző sikátorok miatt szerette a sorozatot, az itt eleinte csak kapkodni fogja a fejét. De, aki képes elengedni a múltat, és befogadni ezt az új, japán pszichohorrort, az találhat benne valami egészen különlegeset. Egy olyan rémálmot, ami nem a sötétségtől félelmetes, hanem attól, hogy túl szép.

Itt nem a Piramisfej az, aki üldöz, hanem a saját emlékeid, a saját kultúrád, a saját hagyományaid. A játék bátran szembenéz a japán társadalom elfojtásaival, a konformizmussal, a női szenvedés örök körforgásával. Ez nem univerzális horror, hanem mélyen helyi. És épp ettől válik különlegessé, de egyben nehezen befogadhatóvá is.

Nos, a takarítónőnek lesz dolga asszem

Nos, a takarítónőnek lesz dolga asszem


A Silent Hill f egy gyönyörű, beteg és néha bosszantó játék. Művészfilm és túlélőhorror keveréke, amely egyszerre próbál mély lenni és közönségbarát. Néha sikerül is neki, máskor viszont elbotlik a saját koncepciójában. A történet, a hangulat, a zene mind-mind erősek, a harcrendszer viszont egyértelműen gyenge láncszem. De azt el kell ismerni: a Silent Hill f mer kísérletezni, mer mást mondani, és meri újraértelmezni, hogy mit is jelent a félelem.

Ha szereted a japán folklór misztikumát, ha el tudsz merülni egy melankolikus, pszichológiai utazásban, ahol a rémálmok szirmokból nőnek ki, akkor ez neked való. Ha viszont a klasszikus Silent Hill ködöt, vasrudat és piramisfejet keresed, ez most nem az lesz. De talán nem is baj. Mert a Silent Hill f bebizonyítja, hogy a köd mögött nem csak egy város, hanem egy egész világ rejtőzik. Csak most épp japánul suttog.

Csak ismételni tudom önmagam: egy gyönyörű, beteg, de bosszantó játék.

Értékelés: 7.5 / 10 pont

7 hozzászólás

Eltohn

2 hete és 3 napja

Nálam ez a game biztos befutó, imádom a japán feelinget, már csak ezért sem hagyom ki. Remélem el tudok vonatkoztatni a Silent Hill kevésbé jelen lévő stlusától.

OFF: De jó hogy itt vannak a GC-s arcok. mosolygó smiley

válasz erre

Mordorer

2 hete és 5 napja

Hát nekem ez a Silent Hill megcsúfolása ******'>*******. szomorú smiley

válasz erre

Harder

3 hete és 2 napja

Nagyon más mint a megszokott Silent Hill. Sajnos, mert nekem nagyon nem jön be.

válasz erre

Gólem

3 hete és 2 napja

Mi történik? meglepett smiley Jönnnek át ide a játéktesztek GC-ről? Én mondjuk örülök neki, már többet vagyok itt. mosolygó smiley

válasz erre

Direktor

3 hete és 3 napja

Szerintem nagy kár érte, ez nem Silent Hill. szomorú smiley Nem is értem a sok jó pontot. Ez a 7.5 még szo-szo...

válasz erre

marco

3 hete és 3 napja

Fikarc írta:
Wooooow, játékteszt az AG-n!!!!! meglepett smiley Remélem, ebből hagyomány lesz! mosolygó smiley

Haveromnál megnéztem, nekem nagyon nem jött át a SH hangulat, túl sok váltás van benne, ez nem Silent Hill így hanem egy teljesen új játék.
Az lesz belőle. kacsintó smiley

válasz erre

Fikarc

3 hete és 3 napja

Wooooow, játékteszt az AG-n!!!!! meglepett smiley Remélem, ebből hagyomány lesz! mosolygó smiley

Haveromnál megnéztem, nekem nagyon nem jött át a SH hangulat, túl sok váltás van benne, ez nem Silent Hill így hanem egy teljesen új játék.

válasz erre