Nem csak azért terjedtek el itthon is a szélvédőre szerelhető kamerák, mert sok esetben nincs egyszerűbb módja egy baleset vagy veszélyes szituáció tisztázásának mint megnézni az eseményről készült felvételt, hanem azért is mert nagyszerű élmények örökíthetők meg általa. Érthető okokból mi csak ez utóbbi verzióban teszteltünk, csattanást nem örökítettünk meg, illetve szerencsére a ParkingMonitor funkciót (később még beszélünk róla) sem sikerült érdemben kipróbálni.
A fedélzeti kamerák és a szélvédőkamerák legnagyobb különbsége hogy míg előbbi általában a kasztniba vagy a tükörbe építve jön alapfelszereltségben vagy horror árú kiegészítőként az autónkba, addig a szélvédőkamera utólag egy egyszerű tapadókoronggal vagy ragasztással kerül a járműbe és egy kis kijelzőn tudjuk kezelni. Ez utóbbi nagy előnye még hogy mozgatható, máshová, akár más autóba is helyezthető.
Főleg ha olyan figyelmes a gyártó, mint a Navitel, akik rögtön két tapadót is csomagoltak az R600 mellé, ezzel pedig rögtön megoldották hogy egyszerre többen is használhassák a kamerát - persze nem egyidőben. A ragaszttófelülettel ellátott tartó egyébként nagyon erős, mielőtt feltesszük, tényleg tervezzük meg a helyét, mert a 3M nem viccel, nem lesz könnyű művelet lekaparni utólag. A jó hír hogy eltávolítás után viszont nem marad ragasztó a szélvédőn.
Ahogy a szivargyújtóhoz csatlakoztatjuk az eszközt, vagy ha már be van kötve és gyújtást adunk, az azonnal felvételbe kezd és onnantól folyamatosan rögzít, amíg le nem állítjuk. A felvétel hossza nagyjából hétszer három perc lehet egy 2Gb-os kártyával, sd kártya nélkül nincs felvételi lehetőség. A videó indítása, leállítása természetesen működhet manuálisan is, illetve fotók is készíthetők az R600 segítségével.
A Navitel R600 30 fps-ben rögzít 1080p-s (FullHD) felvételeket, a kamera látószöge pedig 170 fok, ami elég széles belátható területet jelent, jobbra és balra is bőven belátható az út szélén túli terület. Az R600 egy 12 megapixeles SONY Exmor R szenzort kapott, ez pedig határozottan minőségi felvételeket készít, már persze ha valaki nem egy stúdiókamerát vesz alapul. A felvétel minősége egy jobb mobiltelefonéval nagyjából azonos.
Természetesen a felvétel készítése teljesen testre szabható, a videó minősége lehet 720p és 1080p, a kép minősége még több lépcsőben is állítható, úgy mint VGA / 2Mp / 5Mp / 8Mp / 12Mp, sőt még a frekvencia is lehet 50Hz és 60Hz. Meghatározhatjuk hogy legyen-e hangfelvétel is, valamint az is rajtunk áll, hogy a loop recording milyen hosszú legyen.
Ezzel határozzuk meg hogy ha az adott felvételünk elér a beállított ideig, akkor kezdje letörölni annak az elejét és vegye rá az új anyagot. Ez egy, három és öt perc lehet, valamint ki is kapcsolható - ekkor a memória kártya méretétől, illetve a mi indítás, leállításunktól függ a felvétel hossza.
Ilyen felvételeket készít a Navitel R600 - tesztvideo:
Az egyik leghasznosabb funkció - a személyes kedvencem -, a koccanásfigyelés (a ki/be kapcsolható ParkingMonitor), ami a sunyi autónknak tolatók majd lelépők, vagy épp az azt lökdösők, rongálók elleni hathatós védelem egyik nagyszerű ellenszere, pontosabban az utólagos felelősségrevonás módja. Az R600-ban van giroszkóp (vagy valami külön érzékelő talán), ami semmi mást nem csinál, mint a mozgást figyeli.
Ha benne hagyjuk az autóban a kamerát, nyilván kikapcsolt állapotban, de valaki nekikoccan a járműnek, az R600 bekapcsol és rögzíti az eseményt! A felvételt külön meg is jelöli, ezzel biztosítva, nehogy felülírjuk véletlenül a képanyagot.
A G-Sensor érzékenysége egyébként külön állítható, Off / Low / Medium / High fokozatokban.
Az apró, tenyérnyi eszközbe mi egy 2Gb-os kártyát tetünk, de akár 256Gb-ossal is megbírkózik, amin több hónapnyi anyag is elférhet, de pár hét biztosan. A felületen stabilan megtapad a dokkoló, ebbe becsúsztatni a kamerát egy egyszerű mozdulat. Ott aztán rögzíthetjük is egy kapcsoló segítségével, de enélkül is abszolút a helyén marad.
A felhelyezett kamera forgatható szinte szabadon, fel-le, jobbra-balra, nagyszerűen beállítható a felvenni kívánt látvány. A beépített akkumulátor elég gyorsan merül, mert nagyon pici, de nem is arra van tervezve hogy tartósan használjuk tápellátás nélkül. A csomagban mellékelt szivargyújtó töltős vezeték nagyon hosszú, egy átlagos autóban nyom nélkül elvezethetjük a kárpit alatt.
Nagyon hasznos funkció még, és szintén a G-Sensor figyeli, a hirtelen mozdulatra bekapcsolás. Ez hasonlü a koccanásfigyeléshez, az egyetlen és óriási különbség, hogy ez menet közben figyel. Ha hirtelen fékezést, netalán ütközést, koccanást érzékel, azonnal bekapcsol és a rögzít mindent. A rögzítés végén a felvételt lockolja, azaz egy külön helyre menti és lezárja hogy ne lehessen véletlenül törölni.
Szót kell ejtenünk az automatikusan elinduló felvételről kissé negatívabb hangvételben is, amit sajnos a saját bőrünkön kellett megtapasztalni. Arról már volt szó hogy amint delejt kap a kötyü, azonnal elindul, viszont sajnos ezt akkor is megteszi ha éppen egy laptopra dugjuk rá, lementendő a felvételeket. Hét különböző felvételt készítettünk nagyszerű beállításokkal, gyönyörű helyszíneken, viszont amint a gépre dugtuk az R600-at, hogy ezeket exportáljuk, szép lazán elkezdte ezeket felülírni.
Mire észrevettük, 12 percet (négy teljes felvételt) felülírt, törölve az eredetileg videoanyaghoz készített munkáinkat. Nyilván emberi mulasztásról is beszélhetünk, de valahogy nem volt számunkra egyértelmű hogy egy usb-s csatlakozást ugyanúgy értékel az eszköz, mint egy szivargyujtós töltést.
Ennek okán sajnos a felvételeink közel 80%-a megsemmisült, szerencsére azért maradt pár percre elegendő, hogy megmutassuk a képminőséget, de például a nappali felvételen látszik hogy nincs még rögzítve az R600, ott még éppen próbálgattuk, hol lesz a legjobb helye.
A másik ide kapcsolódó probléma hogy USB-csatlakozáson keresztül nem sikerült lementenünk sehogyan sem az adatokat, pedig Windowson, Linuxon és macOS-en is próbáltuk. Nincs más megoldás mint a kártyát kivenni és egy kártyaolvasóval beolvasni a tartalmát. Kicsit kényelmetlen és érthetetlen megoldás, hiszen USB minden gépen van, a kártyaolvasó viszont nem szériatartozék.
Utóbbi két "negatívumot" maximum egyszer tapasztalja meg a felhasználó, és annak ellenére hogy mi eléggé megjártuk, nem fordul elő többször, mert már tudunk róla és figyelünk rá. Egyábként pedig ha a felvételeket lezártuk volna (a lehetőség adott), ez a helyzet elő sem fordul.
Összességében az R600 mindent tud, amit egy ilyen kamerától elvárhatunk, a felvételek minősége kiváló, a beállítási lehetőségek tárháza pedig kellően széles. A csomagban található kiegészítőkkel nagyszerű társunk lesz nem csak veszély vagy baleset esetén, de akkor is ha reggelre ütődés vagy karc látható az autónkon és szeretnénk megtudni valamit a tettesről.
Aki ilyen eszköz beszerzésén töri a fejét, igazán kellemes ajánlatra lel a nagyjából 25 ezer forintos áron kapható készülékkel.