Ettől függetlenül mindenképp foglalkozni szeretnénk a mozik és a filmek helyzetével, hogy miként változtak meg a filmnézési szokások a járvány alatt, és hogy mire számíthatnak a filmszínházak. Lássuk!
Kezdjük azzal a kérdéssel, ami a legtöbbekben felmerült már a mozik első bezártakor: vége lesz-e a moziknak? Röviden, tömören, nem. Hiába kopogtatnak az ajtón a streaming szolgáltatások, amik egyébként felívelő tendenciát mutatnak a járvány alatt is, a mozik, mint olyanok, még egy jó ideig itt lesznek velünk.
Hogy micsoda? Hogy valaki azt kérdi a hátsó sorban, hogy akkor miért vannak olyan mozik, amik belebuknak az egészbe? Itt nagyon fontos egy lépést megtenni hátra, és kicsit távolabbról szemlélni a helyzetet. Igen, van olyan hazai mozihálózat is, aminek egy-egy filmszínházát be kellett zárni, külföldön pedig tömkelegével vannak ilyenek.
A legnagyobb mozihálózatok egyértelműen túlélik a járványhelyzetet
Viszont, és itt jön a legfontosabb részlet: azok a mozik, amik ennyi idő múltán bezárnak, azoknál egyébként is voltak problémák. Senki ne gondolja azt, hogy a legnagyobb mozihálózatok nem képesek egy ilyen hosszú hiátust túlélni. Ahol megtörtént az összeomlás, bezárás, ott bizony borítékolható, hogy a háttérben egyébként is voltak már gondok.
Ami viszont magát a komplett filmipart illeti... na ott már más a helyzet. A járvány miatt rengeteg, tonnányi forgatást kellett lezárni egy időben, és a mai napig sok akadályt gördítenek a különféle alkotások elé a szigorítások. Főleg annak fényében jelenthető ez ki, hogy például az új Mission Impossible mozi forgatását is akadályozta a vírus.
Emellett a streaming szolgáltatók is óriási... értsd, ÓRIÁSI területet nyertek maguknak. Mivel a legtöbben a pandémia alatt inkább otthon fogyasztanak mozgóképes tartalmat, így olyan őrült sikerek születhetnek, mint a Nyerd meg az életed, vagy éppenséggel most az Arcane című széria, mely tulajdonképpen mindent letarolt.
Valószínűleg amúgy is nagy siker lett volna a Nyerd meg az életed, a mostani helyzetben meg pláne
Éppen ezért egyébként a streaming szolgáltatásokba rakott pénz is sokkal nagyobb mértéket ölt, mint korábban bármi. Tökéletesen példázza ezt az, ahogyan a Warner Bros. állt hozzá a saját gyártású filmjeihez, miszerint 2021 egészében szinte egyszerre érkeztek a nagyvásznakra és az HBO Maxre is a premierek.
Azonban, hogy ez mennyire volt sikeres akció, azt nehéz lenne megítélni. Konkrét számokat nemigen közölt a cég, viszont a mozikasszáknál csúfosan elvérzett a legtöbb. Elég csak a Godzilla Kong ellen című blockbusterre, vagy a most nyáron debütált Az Öngyilkos Osztagra gondolni. Bár vannak ellenpéldák is, mint a Dűne, ami meg szépen tejelt a Warner Bros.-nak.
Menjünk tovább: ne felejtsük el azt sem, hogy hány film várja és várta, hogy vásznakra kerülhessen, azonban a koronavírus miatt hónapokig, rosszabb esetben akár évekig kellett tologatni. Ugyebár nem kell annyira messze mennünk, elég csak megnézni a Fekete Özvegy példáját, amit szépen tologattak a vírus miatt.
A streaming szolgáltatók masszív utat törtek maguknak
Radikálisabb példa a Halálos Iramban 9, ami egy évet csúszott, de még durvább volt a Dűne halasztása, melyet szintén egy évvel halasztottak, holott egy sokak által várt giga sci-fi volt. És ha lehet hinni a híreknek, eredetileg 2022-re akarták áttolni ennek premierjét, míg nem Denis Villeneuve rendező győzte meg a stúdiófejeseket, hogy talán ezt azért már nem kéne...
A díjátadók is masszívan megváltoztak. Erre a legjobb példa az idei Oscar díjátadó volt, mely... nos, fogalmazzunk úgy, hogy talán minden idők egyik legrosszabb Oscarja volt. Botrányos pillanatok, borzasztó rendezés, tiszteletlen megemlékezés az elhunytakkal szemben, és persze a kínálat hiánya gondoskodott róla, hogy emlékezetes legyen a rendezvény, csak éppen nem a jó okokból.
Nagyon sok szakértő konszenzusra jut abban, hogy amit most látunk, az még messze nem a dolgok vége. Hiába fog majd egyszer lecsendesedni a koronavírus-járvány, a mostani pandémia-helyzet gyakorlatilag teljesen átalakítja a mozistruktúrát. No de joggal merül fel a kérdés... baj ez?
Az HBO Max üzleti stratégiája is merőben más volt a járvány ideje alatt, mint addig bármikor
Mert a moziknak bizony reagálniuk kell a streaming szolgáltatók elképesztő térnyerésére, és bár tény, hogy mindkettőnek megvannak a maga pozitívumai és negatívumai, de egy ilyen szituációra nem nagyon tud reagálni a szigorítások ideje alatt. Éppen ezért lesz szükséges az elkövetkezendő években az, hogy a mozihálózatok vállt vállnak vetve átstrukturálják az egészet.
No meg persze van egy nagyon emberi tényező is, amit mindenféleképp figyelembe kell vennünk. Ugyebár nagyon sokan visszavágynak a normális kerékvágásba, amikor még nem kellett a maszk, a járvány és a korlátozások miatt aggódni. És itt Magyarországon is pontosan kivehető volt, hogy milyen szinten fel tud lélegezni a nép, miután elengedik ezeket a korlátozásokat.
Ebből fakadóan kijelenthetjük, hogy amint ismét elengedik az aktuális szigorításokat, megint csak olyan közhangulat fog uralkodni, ami nagyon fog kedvezni a moziknak. Még azok is el fognak menni a premierekre, akik egyébként nem járnak feltétlenül moziba, hogy ezzel is megízleljék azt a bizonyos érzést, hogy végre megint minden a régi.
És hogy, hogy nem, készülnek a dokumentumfilmek is a pandémiáról...
Aztán arról ne is beszéljünk, hogy milyen jellegű premierek várnak ránk. Elég csak a most decemberi Pókember: Nincs hazaútra gondolni, ami várhatóan egy bombasiker lesz, de lesz itt nekünk még Top Gun: Maverickünk, Mátrix: Feltámadások-unk (?), West Side Story remake-ünk, Unchartedünk, új Sikoly-filmünk, és persze The King's Manünk is. Utóbbit is már évek óta halasztgatják...
És végül, de nem utolsó sorban, egy kardinális változás, hogy a dokumentumfilmek területén debütáltak a koronavírussal kapcsolatos alkotások. Számos cím igyekszik valamilyen szempontból dokumentálni a mostani járványhelyzetet, vannak közöttük érdekes darabok, illetve számos olyan, amely szimplán csak a jelenséget akarja meglovagolni. No meg persze mi más lenne most óriási főnyeremény a díjszezonban, mint egy hatásvadász alkotás a pandémiáról, amiben élünk...
Tehát igen. Így alakult át a filmipar helyzete a pandémia alatt, legalábbis ami a 2020-2021-es szezont illeti. Biztosak lehetünk abban, hogy a járvány által előidézett változások java még hátra van, és nagyon kíváncsiak vagyunk, hogy a jövőben milyen újítások és újraszervezések lesznek. Ki tudja, talán még a jövőben visszatérünk egy cikkel ezzel a témával kapcsolatosan...