A Windows 10 játékteljesítménye valóban javult egy keveset a korábbi két változathoz (7 és 8(.1)) képest, hiszen amellett, hogy a DirectX 12-t is megkaptuk, a Microsoft el tudta érni, hogy a meglévő, nem DX12-es játékok is némileg jobban teljesítsenek ugyanazon a hardveren.
Ugyan ez a javulás egy modern, játékra kitalált PC-n annyira nem érződik, nyers "képkocka-per-másodperc" számokban igenis jobbak az eredmények, mint a korábbi rendszereken. Teljesítmény terén az is megállapítható, hogy a különbség inkább a Windows 7-10 ugrás között érződik, mint a Windows 8-10 között.
DirectX 12 vs 11: teljesítménynövelés felsőfokon
Aztán ott van a DirectX 12, ami rengeteg előnyt tud adni még a lassabb gépeknek is. Egyrészt a DirectX 12 (habár elég ellentmondóan hangzik) a lassabb, régebi gépeken nagyobb (észrevehetőbb) teljesítménynövekedést nyújt, mint egy maximumra tuningolt játékos PC-n. Ez javarészt azért van, mert az új DirectX képes kihasználni a tétlen processzor magokat.
Vannak még olyan finomságai is a dolognak, hogy az új DirectX kevesebb erőforrást használ, valamint (kapaszkodj meg) képes beállítani a sorba az alaplapi (integrált) videokártyát a számítógépbe szerelt "fő" GPU mellé - olyan, mintha egy NVIDIA SLI-t vagy AMD Crossfire-t használnál, csak épp az egyik videokártya gyengébb teljesítményű, de mégis hozzájárul a teljesítmény növeléséhez.
Sajnos a DirectX 12 használatbavétele nem olyan egyszerű, hogy csak csettintünk egyet, felfrissítünk Windows 10-re és máris minden jobban megy. A plusz funkciókat a feljesztőknek kell beépíteniük és DirectX 12-kompatibilisként kiadni a játékot - amiből a mai napig nem olyan sok van. Persze egy DirectX 11-es játékot elvileg nem akkora erőfeszítés felturbózni DirectX 12-re, a fejlesztők jelenleg is ott tartanak, hogy egy-egy számukra fontos dolgot beépítenek, a többit pedig meghagyják a korábbi generációból.
Az Xbox app kezdőlapja
Na, de térjünk is át a másik, Windows 10-ben nagyon fontos dologra. Ez a játék-centrikus dolog a Windows 10-ben a beépített Xbox alkalmazás. Ugyan talán elsőre úgy hangzik, hogy ez csak az Xbox konzollal rendelkezőknek nyújt bármiféle előnyt, a PC-játékosok is kapnak belőle sok jót.
Egyrészt az Xbox app - mint sok más játékplatform (Steam, Origin, UPlay) - sok közösségi eszközt ad. Mintha a Facebookon lennénk, megoszthatunk állapotüzeneteket, játékképeket vagy épp videókat, amit utána mások is végignézhetnek, kedvelhetnek vagy hozzászólást fűzhetnek a tartalmunkhoz.
Ehhez az Xbox alkalmazás a kezdőlapon rengeteg funkciót biztosít: összekapcsolhatjuk fiókunkat a Facebook-profilunkkal, így ismerőseinket is könnyedén megtalálhatjuk, ráadásul a jobb oldali részlegben "partikat" szervezhetünk, hogy a kompatibilis játékokban együtt játszhassunk barátainkkal.
A kompatibilis játékok előnye, hogy - akárcsak Steamen vagy bárhol máshol - úgynevezett Achievementeket (= eredményeket) érhetünk el, amiket persze úgyszintén megoszthatunk ismerőseinkkel. A hátulütő pedig az, hogy ezek a "kompatibilis" játékok az Xbox One, valamint a Windows 10 Áruházból elérhető játékok - több nem igazán van.
Persze azért az Xbox apphoz is kell internetkapcsolat, csakúgy mint a többihez.
Ezt leszámítva az Xbox Live-val nem összekapcsolt játékokban is használható az Xbox app. Egyrészt a legtöbb játékban elérhető az Xbox játéksáv, amit a Windows+G (mint Windows Gaming) billentyűkombinációval érhetünk el játék közben. A sávon sok funkció található, köztük a képernyőkép-készítés vagy épp a videorögzítés.
Mindkét funkció működik a legtöbb játékban: ez akkor előnyös, ha valaki gyorsan szeretne valamilyen felvételt készíteni, de nem fut sem egy videorögzítő alkalmazás, sem a Steam. A videofelvételhez vannak hardverkövetelmények, NVIDIA kártyákon például ezek megegyeznek a ShadowPlay játékfelvevő követelményeivel.
Számos játék érhető el közvetlenül az alkalmazásból
Az Xbox alkalmazásnak és az UWP-nek köszönhetően több ingyenes játékot is beszerezhetünk, mint például a Forza Motorsport 6: Apex-et, vagy épp a Hill Climb Racinget, de ott van még az Asphalt 8 Airborne is. Emellett ha valaki Xboxra (vagy PC-re) beszerez egy Xbox Play Anywhere játékot, akkor az mind a konzolon, mind PC-n elérhető lesz (nem kell kétszer megvásárolni).
Lehetőségünk van játékokat átjátszani is, így ha össze van kötve a gépünk egy Xbox konzollal, akkor a számítógépünk képernyőjéről, a számítógéphez csatlakoztatott Xbox vezérlővel tudunk a konzolon játszani - hiszen a Windows 10-es gépünkhöz külön driverek és szoftver nélkül csatlakoztathatunk Xbox vezérlőt, amit bármilyen más játékban is használhatunk.
Az Xbox Játéksáv egy kompakt, de hasznos dolog
De mik az előnyei a Steamnek és a többieknek?
Nos, lényegében ezek az alkalmazások mind különböző platformokat képviselnek: egy Xbox/Play Anywhere játéknál nem valószínű, hogy a Steamet, míg egy Steam/Origin/UPlay-játéknál pedig nem valószínű, hogy az Xbox alkalmazást használjuk majd. Ha valaki viszont konzolt vesz, és az véletlenül nem egy PlayStation, hanem egy Xbox konzol, akkor ő nagyon szeretni fogja a Microsoft beépített alkalmazását.
Windows 10 sorozatunk következő részében megmutatjuk, hogyan férhetünk hozzá Cortanához az USA-n vagy az egyéb, elérhető régiókon kívül, illetve mi az az extra funkcionalitás, amit ő hozzátesz a Windows 10-hez. Tartsatok velünk!